Don’t be a scrooge! adidas zu Weihnachten.

(see English version below)

“Don’t be a scrooge – Sei kein Geizhals!“ Damit lädt adidas zusammen mit Snoop Dogg (aka Snoop Doggy Dog aka Snoop Lion) weltweit seine KundInnen zum großen Weihnachtsshopping 2012 ein.

Dazu hat adidas ein opulentes Video angefertigt, eine Facebook-App ins WWW geworfen und seine Schaufenster geschmückt (moma.gr). Wozu? Die Kunden sollen gefälligst nicht zu geizig zu Weihnachten sein und fleißig alles kaufen, was den Namen adidas trägt.

Was halten wir davon? Nichts, denn immer noch stehen den Arbeiter_innen von PT Kizone in Indonesien 1,8 Mio. US-Dollar Entschädigungen und ausgebliebener Lohn von adidas zu. Nach indonesischem Recht und den Verträgen von adidas mit US-amerikanischen Universitäten ist das rechtlich verbindlich! Demgegenüber stehen ca. 156 Mio. US-Dollar (ca. 100 Mio. Pfund) Sponsoring der Olympischen Spiele 2012 in London (FAZ) und ca. 671 Mio. US-Dollar Konzerngewinn in 2011. Don’t be a scrooge, adidas. Pay your workers!

More information

FOCUS Online: Adidas ist beliebteste Marke Deutschlands und Frankreichs und steht weltweit auf dem 19. Platz – macht was draus!

Snoop1

“Don’t be a scrooge” is what adidas likes to tell it’s (future) customers. Featured by Snoop Dogg (aka Snoop Doggy Dog aka Snoop Lion) it starts the Christmas shopping season 2012 all over the world.

For that reason adidas did a shiny video, a facebook app, and decorated it’s shop windows (moma.gr). Why? Customers are asked to be generous this Christmas and buy everything with the adidas’ name on it.

What do we think about that? Nothing, because PT Kizone workers are still owed 1,8 Mio. US-Dollars of severance payment and wages by adidas. This is legally binding, considering Indonesian law and the license contracts of adidas and many US universities. And this is in contrast to about 156. Mio. US-Dollars the sports gear company sponsored the Olympics 2012 in London, and ca. 671 US-Dollar profit in 2011. Don’t be a scrooge, adidas! Pay your workers!

By the way: adidas is ranked 19th of the world’s most popular brands, and it already is Germany’s most popular.

Advertisements